شیوع وقفه انسدادی خواب در زنان مبتلا به دیابت حاملگی

 8 مارس 2015- یک تحقیق جدید درتایلند نشان می دهد وقفه ی انسدادی خواب درزنان  آسیایی مبتلا به دیابت بارداری شایع است حتی اگر دیابت آنها از طریق رژیم غذایی کنترل شود.

 نتایج این تحقیق که در نود و هفتمین  نشست سالیانه  انجمن غدد در آمریکا ارائه گردید، ارتباط شدت اختلال تنفس درخواب را با افزایش قندخون و خواب آلودگی  در طول روز نشان می دهد.

 دانشمندان دانشگاه Mahidolدربانکوک با بررسی 25 زن باردار مبتلا به دیابت حاملگی که  بیماریشان  بوسیله ی رژیم غذایی کنترل شده بود، دریافتند شیوع وقفه ی انسدادی خواب در این افراد 56 درصد است. وقفه ی انسدادی خواب یا  OSAاختلالی است که در آن تنفس در زمانهای کوتاهی درطی خواب قطع می شود. شیوع Osaدر میان زنان شرکت کننده در این تحقیق مشابه با بالغین مبتلا به دیابت نوع 2(غیرباردار) است.

 دکتر Reutrakulمی گوید: وقفه ی انسدادی خواب ممکن است یک بیماری همراه برای زنان مبتلا به دیابت بارداری باشد، نتایج این تحقیق درآینده با انجام تحقیقات گسترده تر تایید خواهد شد اما این اختلال بطور بالقوه بر مراقبت از بیماران تأثیر می گذارد.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماریهای آمریکا شیوع دیابت بارداری را در 9.2درصد از زنان باردار تخمین زده است. شرکت کنندگان در این تحقیق بر اساس معیار سازمان بهداشت جهانی برای زنان  آسیایی چاق محسوب می شوند زیرا نمایه ی توده ی بدنی آنها قبل از بارداری برابر یا بیشتر از 25 کیلوگرم بر متر مربع بود. تمام زنان شرکت کننده  در هفته ی 24 تا 34 حاملگی بودند و در همه ی آنها بیماری دیابت از طریق رعایت رژیم غذایی کنترل شده بود. وقفه ی انسدادی خواب در این افراد با بستن یک ابزار مانیتورینگ به مچ در طول شب( Watch-PAT200, Itamar Medical) تشخیص داده شد. سازمان غذا و داروی آمریکا این ابزار را برای  تشخیص Osaتایید کرده است.

این ابزار تغییر مقدار اکسیژن در خون را یا اشباع اکسیژن را در طول شب اندازه گیری می کند، همچنین تغییر سرخرگهای خونی و درجه ی انقباض عروق خونی در نوک انگشتان دست را در پاسخ به اختلالات  تنفس اندازه گیری  می نماید.

دکتر Reutrakulمی گوید: ابزار Watch-PAT200قادر است پلی سومنوگرافی( کم خوابی) را بخوبی نشان دهد در یک آزمایشگاه ویژه از این ابزار درطول خواب شب برای بررسی پلی سومنوگرافی بروی زنان باردار و سایر افراد  استفاده گردید.

از 14 فرد شرکت کننده دراین تحقیق که به وقفه ی انسدادی خواب مبتلا بودند، 12 زن به نوع  خفیف آن و 2 نفر به نوع نسبتاً شدید این بیماری مبتلا بودند. هیچ تفاوتی بین زنان بارداری  که به Osaمبتلا بودند با زنانی که به این بیماری مبتلا نبودند بجز وزن قبل از بارداری مشاهده نشد (31.2در برابر 29.0 kg/m2).

 دراین  تحقیق مشخص گردید کاهش میزان اشباع اکسیژن خون به شدت با خواب آلودگی در طول روز ارتباط دارد. همچنین محققان دریافتند هر چه میزان اشباع اکسیژن کمتر باشد مقدار قند خون ناشتا بالاتر است. اگر چه این مطالعه  نمی تواند رابطه ی علی و معمولی را در این مورد تعیین کند – اینکه آیا Osaمنجر به بالا رفتن قندخون می شود یا بر عکس – اما دکتر Reutrakulمی گوید مطالعات قبلی بروی افراد سالم نشان داده است کاهش میزان اکسیژن خون منجر به اختلال متابولیسم  گلوکز در فرد می شود.

او می افزاید: چنانچه مطالعات آتی نتایج تحقیق اخیر را تایید کنند قدم  بعدی بررسی تأثیر درمان Osaدر زنان باردار بر بهبود کنترل قندخون و نتایج بارداری است. کنترل ضعیف قند خون در طی  بارداری  می تواند منجر به بروز مشکلاتی برای مادر و کودک  از جمله افزایش شانس تولد نوزاد نارس یا مرده زایی شود.

منبع:

www.sciencedaily.com/releases/2015/03/150308091358.htm